Fri frakt  Prisgaranti   Auktoriserad återförsäljare

Logga in
Registrera
Skapa ett konto på Sköna Rum.

Kundservice

Kontakta vår Kundservice, hitta till vår butik eller läs om våra Köp- & Leveransvillkor nedan.
Barlastgatan 2, 414 63 Göteborg

BUTIKENS ÖPPETTIDER

Måndag - Fredag: 10.00 - 18.00
Lördag: 10.00 - 15.00
Söndag: 12.00 - 15.00
SE STORHELGER

Storhelger

Nyårsdagen Stängt
Trettondagsafton 10.00 - 17.00
Trettondagen 12.00 - 15.00
Långfredagen 12.00 - 15.00
Påskafton 10.00 - 15.00
Påskdagen 12.00 - 15.00
Annandag Påsk 12.00 - 15.00
Valborgsmässoafton 10.00 - 15.00
Första Maj Stängt
Kr himmelfärd 12.00 - 15.00
Nationaldagen Stängt
Midsommarafton Stängt
Midsommardagen Stängt
Alla Helgons afton 10.00 - 18.00
Alla Helgons dag 10.00 - 15.00
Julafton Stängt
Juldagen Stängt
Annandag Jul 12.00 - 15.00
Nyårsafton Stängt

KONTAKTA KUNDSERVICE

Vår ambition är att du som kund ska bemötas av en professionell och kunnig kundservice som snabbt ger dig svar på dina frågor. Vår kundservice har öppet helgfria vardagar måndag-fredag 10.00-18.00. Vi försöker alltid svara inom 48 timmar. Fyller du i kontaktformuläret kan vi vägleda dig direkt till rätt avdelning och ge dig ett snabbare svar. *Obligatoriska fält

 E-Mail: info@skonarum.se
 Tel: 031 - 775 69 00

Vad kan vi hjälpa till med? *

Namn *

E-post *

Meddelande

Tack för ditt meddelande!
Var vänlig fyll i formuläret korrekt.

Villkor

  • Leveransinformation

    Leveransinformation

    Fri frakt

    Just nu erbjuder vi fri frakt vid leverans med DHL i Sverige och med vår egen service av hemleverans i Stor-Göteborg. Vi levererar inte möbler utanför Sverige annat än i undantagsfall, för mer information om detta kontakta gärna info@skonarum.se

    Leveranstid 1-4 arbetsdagar

    Ditt paket skickas med DHL och leveranstiden inom Sverige är 1-4 arbetsdagar för produkter som finns i vårt lager. Bor du norr om Sundsvall dröjer det sannolikt ytterligare en arbetsdag innan du får dina beställda varor. Paketet hämtas ut hos närmaste paketombud.

    Vid köp av flera produkter, samordnas din beställning och skickas när samtliga produkter finns för leverans. Skulle någon av de produkter du beställt vara tillfälligt slut eller ha lång leveranstid så meddelar vi dig. Exakt leveranstid för respektive produkt och variant anges på produktsidan samt i Kassan. Detta gäller varor som finns i lager och leverans inom Sverige.

    Ångerrätt

    Om du inte är helt nöjd med ditt köp kan du självklart returnera dina produkter till oss inom 14 dagar.

    Säker betalning

    Vi erbjuder flera olika betalningsalternativ: kortbetalning, fakturabetalning och delbetalning. All känslig information krypteras vilket gör att betalningar sker säkert och effektivt. Kortuppgifterna är krypterade med SSL och hanteras av vår samarbetspartner Ecster som är certifierade enligt PCI-DSS. Vi använder oss av 3D-secure (Verified by Visa/MasterCard SecureCode) som är Visa och Mastercards autentiseringssystem för säkra kortbetalningar.

    Du har gjort din beställning - vad händer nu?

    Här kan du enkelt se hur din beställning behandlas och vilken information du kan förvänta dig att få innan din order kommer hem till dig.

    Din beställning steg för steg:

    1. Orderbekräftelse via mail. Din beställning är mottagen och du kan kontrollera dina uppgifter.

    2. Ordern bearbetas. Din order skickas när samtliga produkter finns för leverans. Vid leveransförsening meddelar vi dig via mail.

    3. Leveransbesked via mail. Dina varor är packade och på väg till dig.

    4. Sms-avisering. Ditt paket finns att hämta ut hos ditt paketombud. Måste hämtas ut inom 14 dagar efter avisering.
    Vid direkt hemleverans sker avisering på annat sätt.

    5. 14 dagars returrätt. Du kan alltid lämna tillbaka din vara om du ångrar dig.


    För mer utförlig information se under rubriken Köp & Leveransvillkor.
    Vi hoppas att du uppskattar att handla tryggt, enkelt och bekvämt hos oss på Sköna Rum!

  • Sök ditt paket

    Sök ditt paket

    Om du är undrar var ditt paket befinner sig kan du alltid kontakta vår Kundservice info@skonarum.se eller Ring oss på 031-775 69 00 så kan vi ge dig ditt sändningsnummer alternativt er sändningsreferens så kan du följa din sändning via denna länk: Sök efter ditt DHL paket.

  • Returer & reklamationer

    Returer & reklamationer

    Ångerrätt

    När du handlar i vår webbutik och inte är helt nöjd med ditt köp, kan du returnera din produkt till oss inom 14 dagar, i enlighet med Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, (DAL). Önskar du returnera en produkt du beställt, vänligen kontakta vår kundservice och bifoga ditt ordernummer. info@skonarum.se Som kund kan du kontakta oss för råd om lämpligt returalternativ (Paket/Möbel) och returnerar till följande adress:

    Returadress:
    Sköna Rum Svenska AB
    Barlastgatan 2,
    414 63 Göteborg

    SÅ HÄR GÖR DU EN RETUR

    1. Gör en Returanmälan genom att maila vår kundservice: info@skonarum.se

    2. Packa varorna väl i originalförpackning och emballera ordentligt. Bifoga följesedeln i paketet.
    (Om du har valt faktura, kontakta Ecster för att förlänga förfallodatum på fakturan.)

    3. Fäst fraktsedeln väl synlig på paketet och lämna in hos DHL (,alternativt vid större paket/kolli beställs en upphämtning).

    4. När din retur har kommit fram till oss återbetalar vi motsvarande belopp/ justerar din faktura. Återbetalning sker inom 14 dagar från att vi mottagit din retur.

    5. När din retur är behandlad meddelar vi dig via mail. 
    Returadress:
    Sköna Rum Svenska AB
    Barlastgatan 2,
    414 63 Göteborg

    Viktigt att tänka på när du gör en retur

    Varorna bör packas väl i oskadad originalförpackning samt emballeras väl, gärna i originalemballage om det är i helt skick. (Produktens originalförpackning ska inte användas som ytterkartong.) Sköna Rum är inte ansvariga för eventuella transportskador vid returförsändelse, skicka därför retur väl emballerat. Den returnerade varan ska vara i lika gott skick som när du fick den, alltså oanvänd och oskadd. Vid retur av täcken, sovkuddar, sängkläder, sovplagg, handdukar samt parfymer ska förpackningen vara obruten för att ingå i ångerrätten. Bruten förpackning kan ej ersättas då det räknas som hygienartiklar.
    För att kunna hantera din retur behöver vi ditt namn, ordernummer och en kopia på er faktura. Bifoga även följesedeln i paketet/sändningen så har vi all information vi behöver för att snabbt kunna hantera din retur.
    Returer ska skickas till vår returadress. När du returnerar en vara på grund av ångrat köp står du som kund för fraktkostnaden.

    Reklamationer & felleveranser

    Om du vid mottagandet av ditt paket/möbelleverans upptäcker att försändelsen är synligt transportskadad ska detta reklameras omgående till paket/fraktombudet samt vår reklamationsavdelning reklamation@skonarum.se. För att vi kunna reklamera skadan måste skadorna vara noterade på fraktbolagets fraktsedel i samband med er leverans. Det är därför väldigt viktigt att eventuella yttre skador noteras av både er och fraktbolaget. Detta gäller både vid hemleverans och när du själv hämtar paketet hos ett ombud. Om du vid uppackning upptäcker att innehållet är skadat, hör av dig till reklamation@skonarum.se senast inom 7 kalenderdagar.
    Om varan är skadad eller om det är något annat fel på varan, var vänlig kontakta kundservice på reklamation@skonarum.se innan du returnerar produkten. Ange alltid ditt ordernummer i mailet. Bifoga en digital närbild om produkten är skadad samt ytterligare en bild om det finns yttre skador på paketet. Vid eventuell återsändning av reklamerad produkt skickar vi en förbetald returetikett. Om du själv väljer att skicka tillbaka produkten så ansvarar du för frakten. Tänk på att det alltid är du som ansvarar för att sändningen kommer fram hel. Packa väl i originalförpackning och bifoga beskrivning av felaktigheten.
    Om du har valt faktura som betalsätt, observera att den ska betalas även om varan reklameras. Eventuell reglering av fakturan sker när ärendet har hanterats.

    Återbetalningar

    Vi återbetalar dig hela ordervärdet inom 14 dagar efter att vi mottagit din retur. Om du har valt att betala med kredit-/betalkort eller direktbetalning sker återbetalningen till samma konto som du har använt.
    Om du har fått en faktura och vill returnera hela eller delar av ordern ber vi dig vänligen att kontakta Ecster för att förlänga förfallodatum på fakturan. Detta för att undvika påminnelseavgifter och att den inte går vidare i kravkedjan. Ecster kontaktar du på tel. 08-701 46 67 eller fyll i kontaktformuläret på deras hemsida. Uppge ditt ordernummer och ange att det handlar om en retur.
    Vid alla returer skickas en bekräftelse via mail till dig att returen är behandlad, alternativt avslutad hos Ecster. Du får då en ny faktura med eventuellt kvarvarande belopp som ska betalas in.


    Byten

    Om du vill byta en vara så måste du lägga en ny order på vår hemsida på den vara du istället önskar och returnera den oönskade varan till oss. Vi skickar då den nya varan till dig omgående och när vi fått in din retur gör vi en återbetalning till ditt konto. Återbetalningar sker enligt ovan.
    Vid byte av vara står du själv för returkostnaden och vi är inte ansvariga för eventuella transportskador. Notera att produkten ska vara oanvänd och oskadd samt returneras i originalemballage. Se returer.
    Om du vill byta en vara, ber vi dig alltid att kontakta vår kundservice på tel: 031- 775 69 00 eller maila info@skonarum.se

  • Köp- & leveransvillkor

    Köp- och leveransvillkor

    Hos Sköna Rum Svenska AB, Org. Nr 556615-0545, kan du handla premiumprodukter av allra högsta kvalitet. Vårt mål är att alltid ge dig som kund en personlig och professionell service. Dessa köp- och leveransvillkor tillämpas på samtliga köp och beställningar gjorda på www.skonarum.se, där kunden är bosatt i Sverige. I de fall där kunden är bosatt i en medlemsstat inom EU, annan än Sverige, är villkoren tillämpliga i de delar där de inte avviker från konsumentlagstiftningen i kundens land. Vi följer den konsumenträttsliga lagstiftningen i kundens land där så föreskrivs av EU-regler. Som kund hos Sköna Rum Svenska AB har du rätt att begära information kring dina registrerade personuppgifter. Du har även rätt att begära att dina personuppgifter ändras eller raderas. Vid frågor kontakta oss på info@skonarum.se. Vår målsättning är att kundservice ska besvara ditt mail inom 48 timmar på vardagar.

    Produkter och totalkostnad

    Samtliga produkter vi säljer kan användas i Sverige. Totalkostnad, inklusive fraktkostnad, eventuella andra avgifter och moms är tydligt specificerade i kassan. Erbjudanden är tydligt angivna med tidsbegränsningar och övriga villkor. Lagerstatus visas alltid på respektive produktsida. Vi reserverar oss för slutförsäljning. 


    Försäljning till minderåriga

    För att handla varor på Sköna Rum så måste du minst vara 18 år. Är du yngre krävs målsmans godkännande.

    Köp

    Avtal om köp ingås när du väljer att skicka en beställning i Kassan. Din orderbekräftelse skapas sedan automatiskt av vår databas utan manuell översyn och skickas till dig per angiven mail inom 24h tillsammans med köpvillkoren.

    Priser

    De priser du finner på vår handelsplats är dagsaktuella priser inkl 25% (alt 6%) moms. Momsen redovisas i ordersammanställningen tillsammans med eventuella fraktkostnader innan du bekräftar köpet. Ändras momsen förbehåller vi oss rätten att ändra priserna motsvarande. Vi följer alltid våra leverantörers rekommenderade priser, förutom när vi har egna kampanjer. För att kunna genomföra ett köp föreligger ett minsta ordervärde på 100sek. Prisjusteringar kan ske när som helst utan föravisering.

    Felaktiga uppgifter & Tryckfel

    Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera eventuella felaktiga uppgifter i form av felskrivningar, information om leveranstid, produkt- och prisförändringar. Vi reserverar oss för eventuella tryckfel i produktinformation och på produktbilder. Detta för att produktbilder inte alltid ger en exakt färgåtergivning av produktens verkliga utseende. Hur färger i bilder återges beror oftast på inställningarna i din skärm.

    Presentkort / Rabattkod

    Eventuell presentkortskod eller rabattkod anges i kassan under "Ange rabattkod / presentkortskod". Rabattkoder kan ej kombineras med varandra om inte detta tydligt har angetts i villkoren för den specifika rabattkoden. Ansvaret för att ange korrekt rabattkod ligger hos kunden och prisjusteringar pga. felaktig rabattkod kan ej genomföras i efterhand. Fler än ett presentkort kan ej användas på ett köp i kassan. Vänligen kontakta info@skonarum.se om du vill använda mer än ett presentkort vid samma beställningstillfälle.

    Ångerrätt

    Du har alltid rätt att packa upp varorna och kontrollera funktion och finish. Vi förbehåller oss rätten att vid retur av vara göra ett värdeminskningsavdrag om varans status har förändrats i sådan mån att den inte längre går att sälja till en annan kund utan att göra avdrag på försäljningspriset.

    Om du inte är helt nöjd med ditt köp kan du utan frågor returnera dina produkter till oss inom 14 dagar efter att du har mottagit dem. Vid delleverans gäller 14 dagar efter att du har mottagit den sista varan på din order. Återbetalning sker sedan snarast, inom högst 14 dagar efter att vi har fått produkterna till oss. Återbetalning sker med samma betalsätt som ursprungligen använts. Vid returen bör produkterna packas ordentligt i oskadad originalförpackning samt originalemballage. Originalförpackningen bör inte användas som ytterkartong då produkten kan skadas. 

    För att kunna hantera din retur behöver vi ditt namn, kundnummer och ordernummer - bifoga följesedeln i paketet och ange tydligt vad du vill returnera så har vi all information vi behöver för att snabbt kunna hantera din retur. Om du inte har kvar din följesedel så kan du kontakta vår kundservice info@skonarum.se så får du en ny.

    Vid eventuellt utnyttjande av returrätt betalar du fraktkostnaden. Returer ska skickas till vår adress, som du finner längst ner på hemsidan, och det går bra att paketet skickas till ombud för uthämtning.

    Tänk på att du ansvarar för att varorna kommer fram hela till oss. Packa därför gärna varorna noggrant så att de inte skadas och gärna med en spårbar försändelse, t.ex. paket eller rekommenderat brev. Ångerrätt gäller inte för måttanpassade eller specielbeställda produkter enligt dina instruktioner såsom tillklippta tyger och möbler. Om du vill returnera möbler eller andra skrymmande produkter kan kostnaden vara hög beroende på volymen på produkten. Ångerrättsformulär hos Konsumentverket: Ångerblankett

    Garantier

    Naturligtvis har vi garantier på de varor du köper av oss, där de olika tillverkarna erbjuder sina egna garantier. Vi följer de regler som omfattas av Konsumentköplagen. Se www.konsumentverket.se för mer information. Garantivillkoren gäller i Sverige.

    Betalning

    Sköna Rum Svenska AB erbjuder följande betalningsalternativ.

    Kortbetalning. Betalning accepteras med VISA, MasterCard och Maestro. Ingen avgift tillkommer för betalning med kort. Välj Betal-/Kreditkort i kassan och fyll i kortägarens namn, kortnummer, kortets utgångsmånad och kortets CVC-kod. CVC-kod är de tre/fyra sista siffrorna i signaturfältet på baksidan av kortet vid betalning med VISA, MasterCard och Maestro. Kortuppgifterna är krypterade med SSL och hanteras av vår samarbetspartner Ecster som är certifierade enligt PCI-DSS. Vi använder oss av 3D-secure (Verified by Visa/MasterCard SecureCode) som är Visa och Mastercards autentiseringssystem för säkra kortbetalningar. Om du väljer att identifiera dig med BankID/Mobilt BankID kan du välja att spara ditt kort i Ecster Pay för att underlätta vid framtida köp. Pengar reserveras på ditt bankkonto i samband med att du godkänner transaktionen och pengarna dras först vid leverans.

    Faktura privatperson. Ecster erbjuder dig att antingen betala hela din faktura eller dela upp den i flera delar. En fakturaavgift om 29 kr tillkommer. Betalningsvillkoren är 14 dagar vid hel betalning. Fakturan skickas i samband med leveransen. Vid försenad eller utebliven betalning utgår påminnelseavgift om f.n. 60 kr samt dröjsmålsränta med 24 % per år. Vid köptillfället görs en kreditprövning som kan innebära att en kreditupplysning tas. Kreditgivare är Ecster AB. Ecster är ett registrerat kreditmarknadsbolag som har tillstånd att bedriva verksamheten enligt lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse. Ecster står under Finansinspektionens tillsyn och är registrerat i Bolagsverkets bolagsregister. Förutsättning för att få handla mot faktura är att du är över 18 år och inte har några betalningsanmärkningar.

    Kontovillkor Delbetalning. Ecster erbjuder privatpersoner att teckna ett kontokreditavtal och delbetalning av köp. I kassan väljer du delbetalning och hur många månader du vill dela upp betalningen på. Du kan när som helst välja att betala köpet i sin helhet. Vid köptillfället görs en kreditprövning som kan innebära att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen skickas hem till dig. Kreditgivare är Ecster AB. Ecster är ett registrerat kreditmarknadsbolag som har tillstånd att bedriva verksamheten enligt lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse. Ecster står under Finansinspektionens tillsyn och är registrerat i Bolagsverkets bolagsregister. Förutsättning för att ansöka om att delbetala är att du som kund är över 18 år och inte har några betalningsanmärkningar. Se fullständiga villkor här.

    Leveranstid

    Beräknad leveranstid varierar och visas både i varje produktbeskrivning och i kassan. Vid köp av flera varor med olika leveranstider, skickas allting tillsammans vid det senast planerade leveransdatumet. I vissa fall delas leveransen upp och eventuella merkostnader för detta betalas av Sköna Rum Svenska AB. Önskar du delleverans av någon vara som ankommit vårt lager, kan det ske genom avhämtning i vår butik. I detta fall vänligen kontakta info@skonarum.se

    Vi gör allt som står i vår makt för att leverera din order enligt utlovad leveranstid eller tidigare. Om en vara avviker mot den utlovade leveranstiden och det uppstår leveransförsening meddelar vi dig detta genom e-post. Du kan när som helst helt eller delvis avboka din beställning om vi inte håller våra utlovade leveranstider. 
    Det kan även finnas tillfällen som gör det omöjligt för oss att fullfölja din beställning exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Vi meddelar dig då detta genom e-post så fort som möjligt. Observera att alla leveranstider är ungefärliga och avser tiden från att vi mottagit din order tills dess att varorna skickas från vårt lager. När det gäller lagervaror skickas de inom 1-4 dagar till kund. Vid en oväntat hög orderingång kan ordinarie lagervaror ta slut, då är leveranstiden för dessa lagervaror istället ca 2-3 veckor.

    Leveranstid beställningsvaror

    De varor som inte finns i lager är så kallade beställningsvaror med en leveranstid på ca 2-10 veckor beroende på produkt och leverantör. Notera gärna att leveranstiden är ungefärlig då produkten ofta produceras efter att beställning genomförts. Vid köp av beställningsvaror meddelar vi dig leveransvecka när vi mottagit en orderbekräftelse från vår leverantör. Notera att detta kan ta upp till 2 veckor. Som kund har du rätt att häva din beställning innan du mottagit din produkt, alternativt utnyttja din ångerrätt i samband med leverans.

    Leveranssätt

    Vid leverans av varor inom Sverige använder vi oss av DHL och inom Stor-Göteborg levererar vi med vår egna budbil. Dina varor levereras med det alternativ som går att välja i kassan. Vid större försändelser med DHL levereras din order hem till tomtgräns eller portuppgång, ej in i lägenhet eller hus. Vid leveranser utanför Sverige sker leverans i allmänhet med någon av våra samarbetspartners direkt till mottagarens adress efter överenskommelse. Kontakta info@skonarum.se om du önskar mer information om detta.

    - Fri Frakt Sverige

    DHL Service Point: Avser mindre beställningar med en vikt under 20 kg och kortare än 150 cm. Dina varor anländer till ditt närmsta DHL ombud (till ex; en närliggande kiosk). En SMS-avi skickas ut med information om var du kan hämta ditt paket, (glöm inte ange ditt telefonnummer för snabbare hantering - annars får du en avi per post). Du har 14 dagar på dig att hämta ut ditt paket.

    DHL Home Delivery (Dagtid): Används vid större och tyngre varor utanför vårt lokala distrikt (inom Sverige). Leverans sker till dörr/tomtgräns helgfri vardag kl 07.00-17.00. DHL kontaktar och bokar dag för utkörning. Som mottagare kan du inte bestämma en exakt tid, utan får förhålla dig till ett tvåtimmarsintervall. Detta styrs av DHL´s fasta rutter på din lokala ort. Du blir även uppringd av chauffören cirka 30 minuter före ankomst. Notera att Inbärning ej ingår.

    - Tillval Frakt Sverige

    DHL Home Delivery med inbärningshjälp av en person (Dagtid): Frakt med inbärning av EN person. Varor levereras innanför dörren av en person. Kostnad 349;- kronor. Notera att vid leverans av tyngre varor kan ni behöva hjälpa till. Inbärningshjälp ingår till anvisad plats/rum. Notera att uppackning eller montering ej ingår.

    DHL Home Delivery med inbärningshjälp av två personer (Dagtid): Frakt med inbärning av TVÅ personer. Kostnad 499;- kronor. Notera att uppackning eller montering ej ingår.

    - Fri Frakt Stor-Göteborg

    Sköna Rum Hemleverans. Vid köp av möbler ingår gratis hemleverans inom Stor-Göteborg (tiomilsradie från vår butik). Det innebär att du som kund blir uppringd av vår logistikavdelning när dina varor anlänt, varpå vi kommer överens om en passande tid för leverans. Vi levererar vanligtvis era produkter på vardagar mellan 10.00-18.00.

    • Vi lyfter in dina möbler.

    • Vi monterar dina produkter (Gäller ej varor som ska tak- eller väggmonteras).

    • Vi tar med oss emballage och kartonger.

    • För en extra kostnad på 500 sek, kan vi forsla bort dina gamla möbler i samband med ett nyköp. Vänligen kontakta butiken för överenskommelse: info@skonarum.se

    Sköna Rum Avhämtning. Vid köp i vår butik i Göteborg har du möjlighet att hämta ut dina varor på vårt lager som ligger i anslutning till vår butik. Vid lagervaror kan du ta med din vara direkt. Vid beställningsvaror kontaktar vi dig när din vara har ankommit och är redo för avhämtning.


    Att tänka på vid leverans

    • Vägen ditt möblerna ska bäras måste vara rensad, så vi inte riskerar att skada något annat i ditt bohag.

    • Vi tar inget ansvar för saker som står i vägen och går sönder, -inte heller skador på fast egendom vid leverans på svåråtkomliga platser (till ex; trapphus).

    • Om du är extra rädd om dina golv, täck gärna över dessa innan leverans.

    • Vägen/ Gången till leveransadressen måste vara farbar och framkomlig.

    • Vintertid är det viktigt vägen fram till huset framkomlig och isfri, detta för att undvika eventuella skador på vår personal.

    • Om du önskar att få extra hjälp i form av borttagning av gamla möbler så måste detta vara överenskommet innan leverans.

    Med service och kvalitet som motto, kan vi även tillhandahålla ett brett kontaktnät av certifierade montörer, elektriker och finsnickare som utför extra tillvalstjänster utifrån din förfrågan.

    Transportansvar, skador på försändelser

    Om varan skadas eller kommer bort under transporten från Sköna Rum Svenska AB på väg till kund är Sköna Rum Svenska AB ansvarig. Om varan skadas eller kommer bort då du på eget initiativ återsänder den är du som avsändare ansvarig för godset. Vi rekommenderar därför att du packar försändelsen noga i originalförpackning eller likvärdigt packmaterial. Dessutom bör godset försäkras och skickas som spårbar sändning vid retur. 
    Om du vid mottagandet av ditt paket hos ombudet upptäcker att försändelsen är synligt transportskadad skall detta reklameras omgående till paket/fraktombudet. Om du vid uppackning upptäcker att innehållet är skadat, hör av dig till reklamation@skonarum.se senast inom 7 dagar.
    Vid mottagandet av skrymmande varor, t.ex. möbler skall försändelsen besiktigas innan fraktsedeln undertecknas. Om det föreligger en transportskada skall det antecknas på både chaufförens och mottagarens kopia av fraktsedeln. Eventuella inre skador i försändelsen anmäls snarast till reklamation@skonarum.se

    Outlösta paket eller misslyckat leveransförsök

    Ej uthämtade paket omfattas inte av ångerrätten enligt distans- och hemförsäljningslagen. Om du ångrat dig efter det att ditt paket skickats från oss måste du ändå hämta ut det på utlänningsplats och sedan returnera det till oss. Samtliga försändelser aviseras till dig som kund, via e-post, SMS eller telefon. För paket som inte hämtas ut inom 14 dagar så returneras detta till oss, för att täcka våra omkostnader på paket så uppgår avgiften till 390 kr inkl. moms och för misslyckad leverans av lastpall/större paket uppgår avgiften till 650 kr inkl. moms. Avgiften tas ut för att täcka Sköna Rum Svenska AB:s omkostnader gällande returfrakt och returadministration mot fraktbolaget. Denna kostnad debiteras genom faktura. I de fall då DHL kommit överens med mottagaren om en ny tid, och denna inte dyker upp en andra gång så kan en extra avgift för ytterligare leveransförsök tillkomma. Det betraktas inte som att man utnyttjat sin ångerrätt om man inte hämtar ut sitt paket eller inte tar emot en bestämd leverans.

    Avgift inträffar vid följande punkter:

    • Om du inte löst ut ditt paket från utlämningsställe.

    • Om du inte varit anträffbar via telefon vid bestämd leverans.

    • Om du vägrat ta emot leveransen.

    • Uppgivit felaktiga uppgifter i form av, namn, adress och kontaktuppgifter.

    Reklamation

    Du har alltid rätt att packa upp varorna och kontrollera funktion och finish. Om en vara är felaktig, skadad eller felexpedierad, var vänlig kontakta kundservice på e-post reklamation@skonarum.se. För att kunna hantera produktreklamationer på ett effektivt sätt måste alltid digitala bilder på skadan bifogas. Vid eventuellt återsändande av en felaktig vara betalar Sköna Rum Svenska AB frakten. Vid godkänd reklamation och avhjälpande av problemet så översänder vi returkoder/fraktsedlar till er. Om du själv väljer att skicka tillbaka produkten så ansvarar du för frakten. Tänk på att det alltid är du som ansvarar för att sändningen kommer fram hel. Packa väl i originalförpackning och bifoga beskrivning av felaktigheten. Reklamationsrätten omfattar inte normalt/onormalt slitage eller skada som uppstått på grund av felaktig hantering/användning. Om du har valt faktura som betalsätt, observera att den skall betalas även om varan reklameras. Ev. reglering av fakturan sker när ärendet har hanterats. Återbetalning vid en reklamation sker inom 14 dagar efter det att vi mottagit returen av den reklamerade varan.


    Tvistelösning

    Vid eventuell tvist kommer Sköna Rum Svenska AB att följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer.

    Allmänna Reklamationsnämnden
    E-post: arn@arn.se
    Besöksadress: Kungsholmstorg 5, Stockholm.
    Tel: 08-508 860 00.

    Alternativ tvistelösning

    Se även bifogad länk till den europeiska kommissionens online-plattform för tvistlösning (ODR). Som konsument har du även möjligheten att använda denna plattform för att lösa eventuella tvister. https://ec.europa.eu/consumers

    Force Majeure

    Vi förbehåller oss rätten att åberopa Force Majeure i sådana situationer där detta är tillämpbart. Det innebär att Sköna Rum Svenska AB är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan och omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet ska anses vara bl. a myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, strejk, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.

    Bedrägeri

    Sköna Rum Svenska AB förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks.

    Köpvillkor företag

    Leveransvillkor

    Fraktkostnad tillkommer enligt orderbekräftelse på samtliga priser. Leverans sker i första hand med DHL:s Företagstjänst. I vissa fall används även andra transportföretag. Leverans kan ske direkt till företagsadresser, ej boxadress och endast på dagtid med leverans innan kl 16.00, alternativt till ombud.

    Betalningsvillkor

    Betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 50 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Sedvanlig kreditprövning sker och leverans sker endast till företagets adress eller arbetsställe enligt bolagsverkets register. Vid val av faktura som betalningsmedel tillkommer en avgift om 29kr exkl moms.

    Leveranser och leveranstid

    Leveranstiden anges vid beställning eller i direkt anslutning till att beställningen är gjord. De flesta mindre varor kan levereras omgående. Leverans av lagervaror sker inom 1-4 dagar direkt till den leveransadress som angivits vid beställningen. Beställningsvaror levereras enligt ordererkännande. Levererade varor tillhör Sköna Rum Svenska AB till dess att full betalning har skett.

  • Cookies

    Cookies (kakor)

    Sköna Rum Svenska AB använder sig av en teknik som kallas cookies. Det är en textrad som skickas till din webläsare när du besöker en webplats. Nästa gång du besöker webplatsen skickar din webläsare tillbaka textraden, och det blir möjligt att se om flera besök kommer från samma dator. Webplatsen kan på det här sättet mäta antal besök och se hur länge de varar. Det här gör också att du slipper mata in samma information flera gånger. Tekniken används idag av de flesta webplatser, t ex banker. Cookien innehåller inga som helst personuppgifter och kan inte spåras till en specifik person. Om du inte vill ha denna funktion kan du ställa in din webläsare så att den inte kan ta emot cookies. I Internet Explorer finner du inställningarna för cookies under menyn ”Verktyg”. Om du väljer att inte ta emot cookies kan Sköna Rum Svenska AB inte garantera att alla sidor på webbplatsen fungerar felfritt. 

    Olika typer av cookies
    Sköna Rum Svenska AB använder sig endast av cookies som är nödvändiga för webbplatsens funktion, verktyg för analys och inriktningsorienterad annonsering. Här följer en kort beskrivning av de olika typer av cookies som vi använder oss av, samt exempel på deras syfte.